Sunday, May 27, 2007




رشا رجب مصورة موهوبة



د. مصطفى الرزاز

تتمتع الفنانة النوبية الشابة رشا رجب بخبرة واسعة بأحوال حركة الفن المصرى الحديث المعاصر من عملها لسنوات طويلة بمتحف الفن المصرى الحديث اعتباراً من فترة إعادة خطة التوثيق والعرض ، حيث تمكنت من معاينة المعروض والمخزون من مقتنيات المتحف الفريدة عشرات المرات عبر سنوات متعاقبة .
ومنذ افتتاح المتحف تولت رشا رجب تطبيق خطة اللجنة العليا للمتحف لقاعة (أبعاد) من ملتقيات توثيقية وتكريميه لعشرات الفنانين الراسخين الذين لم تلقى عليهم حركة التنظير والنقد مايستحقونه من تعريف .
وتولت رشا العمل فى عدد من قاعات العرض الأهلية فتواصلت مع الفنانين وذواقة ومثقفين ، مما أضاف إلى معارفها النظرية خبرات اتصالية مهمة .
ومنذ سنوات بدأت تمارس فن التصوير وتعرض مختارات من أعمالها التى اتسمت بالفطرية وقوة التعبير بما تعكسه من تأثيرات أفريقية ونوبية ، ألوان قوية صافية وتحديدات سوداء ، لتبدوا رغم صغر مقاساتها وكأنها جداريات رسمت بالألوان على جدران خشنة ، وفى بعض الأحيان كانت تستخدم ملصقات كولاجية على تلك اللوحات الصغيرة .
أقامت معرضاً فى قاعة صغيرة بمجمع الفنون بتشجيع من الفنان أحمد فؤاد سليم عام 2003 ، ومعرضاً آخر عام 2005 فى نفس القاعة ، ووجد المعرض استحساناً واسعاً من فنانين كبار .
وفى هذا المعرض تقدم رشا رجب مفاجئة جيدة ، إذ تعرض لوحات كبيرة ومتوسطة ، نضجت فيها خبرتها كمصورة تعبيرية وملونة ذات حساسية كبيرة ورثتها عن جذورها النوبية – بفنونها التى كان لها الفضل فى التصوير المصرى المعاصر منذ الستينات وحتى اليوم.
وفى هذه الأعمال تفصح رشا رجب عن ثقة فى تناول الخامات كولاجياً ، وفى التعامل مع السطوح الخشنة المفعمة بالحيوية بالألوان الساطعة المخلوطة ، والإحساس القوى بقيم التصميم ومعالجة التكوينات المبتكرة بقدر كبير من الحرية والجرأة التى تنبع من أعمال السجية دون تكلف أو مراجعة .
اختارت لمعرضها أسم الوردة ، وعالجت موضوع الورود من زوايا مختلفة تتسم بالدرامية والرومانسية فى آن واحد ، ورود جفت ، وآخري تألقت ، وآخري نحيت على أطراف التكوين ، وأحياناً تصورها كالرمز أو العلامة مختزلة ، محورة طفولية أو منثورة كتصميمات الأقمشة .
الملمح الأساسى فى تلك الأعمال هو المجموعات اللونية والتأثيرات اللمسية ، وجرأة معالجة العناصر والتكوينات .
إن هذا المعرض يضم رشا رجب إلى حركة الفن الشابة المتوهجة فى مصر المعاصرة






Talented artist : Rasha Ragab

By Prof. Mostafa al-Razzaz


Rasha Ragab, a young Nubian painter, is credited with her experience of the latest development of the Egyptian modern art. Ragab had a good opportunity in this respect when she was picked years ago by the Higher Committee of the Museum of Egyptian Modern Art to assist in a new concept of curetting documentation and showcasing of the museum’s invaluable assets of paintings and sculptures. Committed to her immense task, Ragab had to inspect the museum’s exhibits several times. She also had a wealth of information when she dug into the museum’s vault to chronicle and document invaluable works of art, which had been denied the daylight for decades. Since the new opening of the Museum of the Egyptian Modern Art, Ragab has been assigned to carry out a philosophy planned by the museum’s Higher Committee in the Abaad (dimensions) Gallery to rescue dozens of pioneering and influential artists from decades of neglect and obscurity. Ragab widened her fruitful interaction with the intelligentsia, artists and art critics when she co-operated with a number of private art galleries.
Ragab took up painting years ago. Spontaneity and the powerful expression are the manifestations of the Nubian and African influences in her works. Ragab also came up with beautifully limpid and powerful colours accentuated by black borders. Despite its small size, Ragab’s work appears to be a mural painted on a wall with a rough surface. Her works would also give the feeling that they are made in the Collage style.
Encouraged by artist Ahmed Fouad Selim, she cut the ribbon of her first solo exhibition in a small gallery in the Centre of Art in 2003. A new exhibition she staged in the same gallery in 2005 earned her much praise from established artist and art critics.
Rasha Ragab came up with a surprise in this year’s exhibition: she exhibits large and small-size paintings, which substantially stress her powerful expression, colour, and subtlety. Ragab’s paintings also confirm that she derives much of her inspiration and sensitivity from Nubian roots, that have greatly influenced Egypt’s contemporary art from 1960s in the last century up to the present.
It is apparent that the young painter deals, confidently and brilliantly, with different materials in her collage-like works. She is also clever in treating rough surfaces, which are energized by mixed and shimmering colours on the one hand and strong appreciation of the values of design on the other hand. The painter also gave herself a good deal of liberty and courage in her treatment of innovative forms. Rasha Ragab named her new exhibition “The Flower”. Her flower is depicted from different angles and in different moments of its life: for example, she painted withered flowers, blossoming ones, etc. The main features of Ragab’s exhibition this time is her palette of colours, the feel of the surface and the artist’s unrestricted treatment of the form and the element.
This exhibition accredited Rasha Ragab to join the successfully vibrant youth movement in the contemporary Egypt.